SUNGAI DI AGRO FARM

SUNGAI DI AGRO FARM
Lot 36, Ulu Sungai Di, 28600 Bentong Pahang

Sabtu, 15 Januari 2011

ayam kampung n ayam kacukan... ayam gak kan hehehehe

assalamualaikummm...

mana2 reban member yg aku pegi mesti ada yg tnya apa beza 2 ayam ni.. aku yg mmg x ambik port sgt pasal hal ni pun rasa cam malas jek aku nak jawab... bg aku, ikut pngalaman lah....aku x ambik kira sgt apa beza 2 kategori ni, cuma aku penting kan harga jual jek.. pnh gak dulu terlanjur terbeli ayam kacuk (sbb brader tu beriya ckp ayam kampung ori), aku bedal jek bela sbb dah terbeli...bg mkn dedak n mkn campuran sama mcm ayam kampung, hidup di kalangan ayam kampung aku,mragut rumput tapi bila usia cecah 4 bulan, berat dah 1.5 kg,padahal ayam kampung aku baru ngam sekilo lebih sket..

kbetulan satu ptg sebelum maghrib ada sorang apek sesat ronda2 kampung nak beli ayam bila npk je ayam kacuk aku yg gumuk2, terus dia ckp ini 30 ekor ayam saya mau beli...ini mau angkat boley ka? mau jual ka? zup zap zup zap lepas isyak siap keje tangkap ayam n timbang.. skilo dia bedal rm12 sbb dia nak jual kat pasar lagi...kira standard harga ladang n agak tinggi utk ayam kacuk..ermmmm apa beza?? rasa?? lantak lah apa dorang nak rasa... rupa?? sama jek mcm ayam kampung dgn pelbagai versi warna ada warna kelabu,oren,putih,itam,kunen n merah..kaki besar sket dari ayam kampung...cukup sminggu apek tu dtg lagi tnya stok ayam tp aku ckp dah ada org booking..

pk pnya pk, idea ni aku panjang kan kat member aku aji judin, n lepas tu dia start buat eksperimenl bela ayam kacuk ni dgn cara yg paling tradisional hehehe 100 ekor aku beli dari brader yg ngecong aku dulu n lg 25 ekor dari apek jual kat pasar pg karak..saje nak tgk kot2 baka dia ni sama ke ngan baka dari brader tu.. ckup 3 bln, ayam dari apek tu sepesen jek, kaler itam merah n yg betina kaler kunen.. ermmmm maksalah nih..xpe2, sampai jek 4bln n ngam berat 1.6, panggil apek tu ari, ngam dia sarbat semua yg aku beli dari brader tuh..yg kaler sepesen tuh dia hold dulu..tnya rakan2 dia.. ckup sminggu dia x dtg maknanya xnak beli lah tu kan..

ayam jenis apa kah ini ekkk??? aku pun xtau nak ckp apa.. brader tu pun x ckp mana dia ambik stock..rege pun murah,rm1.80 sekor... stock anytime blh dpt..ayam yg kaler sepesen tuh kbetulan ada orang dari mempaga nak wat kenduri, nak tukar selera ayam kampung..semua ayam tuh selamat di jual dgn harga rm10 sekilo.. ada gak aku try tinggalkan 2 ekor ayam pempuan (dari baka yg brader tu jual) wat baka nak try terer mengeram ke x..hasil?? telur besar n x reti nak mengeram n telor besepah2, sedikit ciri2 ayam kacuk..tp dari aliran mana kurang pasti lah..

pelbagai variasi ayam kacukan di hasilkan dan bg aku mgkin ini sahaja cara nak kaber masalah bela ayam kampung.. bela jek ayam kacuk n bela stail ayam kampung,makan nasik,makan rumput dll..punca org cina xnak beli sebab biasanya ayam kacuk yg komersial ni kuat melantak dedak, jd rasa dedak lah ayam tu kan n kureng lah khasiat dia heheheh yeke?? agak nya lah kot... lg satu mgkin sbb ayam kacuk komersial ni dah di suntik dgn pelbagai ubat kot.. ayam kampung ni kalo dah byk sgt ubat masuk dlm bdn, mmg rasa akan berubah..yeke?? apek tu ckp lah, bkn aku yeeee... tu sbb aku bela ayam kampung x guna sgt ubat dari chemical ni.. cuma utk sakit2 kronik je aku bg.. dpt gak aku kurang kan kos operasi.. cuma yg beza kadar keliatan jek..ayam kacuk ni sama cam ayam kasi yg aku bela, tp kurang manis sket lah.. pandai2 lah kita pk camna cara nak kaber kerugian hehehe babaiiii

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan